fredag, augusti 11, 2017

Gymnastiken du har nytta av alltid

Har tänkt på en sak på sistone. Att jag är väldigt glad och tacksam för en av mina kroppsdelar, för den är (kanske ovanligt?) spänstig och frisk och levande. Nämligen min hjärna. Jag har förstått att det inte är alla som har samma självklara möjlighet att låta tanken röra sig fritt och obehindrat, men samtidigt ganska tydligt och i en bana jag själv kan följa. Och det är verkligen inte alla som klarar att sedan låta tanken övergå i handling, och då tänker jag bland annat på handlingen kommunikation. Jag kan säga det jag tänker, jag kan formulera det – och så kan jag ju skriva det. Som jag gör just nu.

Jag tänker att jag måste ha tränat min hjärna en hel del utan att veta om det själv. Hur? Ja det är nästa sak jag ska tänka på. Men jag tror att några av följande saker fungerat som utrustning:
* En oerhörd mängd tid har nedlagts genom åren på att snickesnacka, löst snack med alla människor och framför allt ganska djuplodande långa samtal med vänner.
* En oerhörd mängd tid har nedlagts på att älta, fundera, gå igenom människors beteenden, saker som hänt, saker jag läst och tagit reda på, saker jag själv gjort, saker andra gjort.
* Jag har läst så mycket i mitt liv att hjärnan proppats full av ord, och, kanske framför allt, av andra människors hjärnverksamhet!
* Allt det här skrivandet jag sysslat med från att jag var fem år och kunde formulera mig på papper första gången, skrivande är ju en slags metareflektion av reflektionen.

Det är nog några anledningar. Kan finnas fler. Hur som helst: Jag behöver inte gå upp fem på morgonen och sticka iväg på något träningspass. Den här hjärnträningen sker nämligen av sig själv, oavbrutet. Mycket fiffigt.

Men nu blir det helg! Den ska jag ägna åt att tänka en massa med min finfina hjärna. Och umgås, förstås, med andra som har hjärnor. Det är praktiskt, för då kan man prata om allt som finns där i oss allihop. Ha en trevlig helg alla.

Etiketter: ,

eXTReMe Tracker