tisdag, april 18, 2017

Den fjortonde födelsedagen

Min dotter fyllde 14 år i dag, det känns otroligt att jag haft henne så länge. Graviditeten med henne var den långsammaste process jag dittills hade varit med om i hela mitt liv, jag hade absolut inget tålamod att vänta på henne. Dessutom ville hon inte ut sitt datum, som var kring början april, utan väntade gott och väl sina 16-17 dagar över tiden, tills jag blev igångsatt. Det var kärlek vid första ögonkastet, hon hade de där ögonen som nyfödda har, som ser allting och som kanske vet allting, så ser det i alla fall ut. Kanske är det purusha, det inre ljuset och det som aldrig förändras.

Apropå indiska tankar om alltet frågade jag lite senare i livet, när hon kunde prata, var hon var innan hon kom till oss, och hon sa helt utan att tänka efter att hon var en blomma. Man kan få väldigt mycket mer information än man tror när man pratar med små barn.

Hon fick en tyst smoothie-mixer av mig och F, men den fick mig att undra hur de vanliga låter i så fall. Och frukost på sängen, samt en adidas-ryggsäck. Sedan fick jag skynda mig iväg för det var lektion kvart i åtta. Trodde jag. Men det var det inte alls.

Kalas för släkten hade vi i går, men jag var först och yogade klockan 7.30, så assisterade jag 9-10.30 och sedan stack jag med min gamla DN-kompis S och åt frukost på Hälsocaféet innan jag tog mig hem och bakade och bakade och bakade, jordgubbs-sockerkaka och havtorns-curd, jisses vilken jobbig grej att göra. Så kom I och M, tvillingar, mamma och pappa och det blev paket och kurragömma där tvillingarna hela tiden talade om var de var.

Etiketter: ,

eXTReMe Tracker