tisdag, mars 19, 2013

Förföljar-morsan till er tjänst

Då var det dags att ta tag i jobbiga saker i skolan igen. Sonen denna gång, en kompis har blivit ledsen. Jag vet inte om ni minns, men grundskolan är en stor suck på många vis. Så mycket anpassning, så komplicerade turer, så lite personal som kan ta tag i konflikter på allvar – och med det menar jag punktmarkera. Jag anser att barn som inte beter sig rätt ska punktmarkeras. Även mitt eget. Man följer barnet helt enkelt, ingriper och visar att man ser vartenda liten sägning eller tjuvnyp som inte är schysst. Man visar på motexempel. Man uppmuntrar ett bra socialt samspel och dissar eller avbryter dåligt sådant.

Jag kanske ska börja jobba på skolan, som punktmarkerare. Förföljar-morsan. Den jobbigaste av alla jobbiga vuxna. I can do it.
eXTReMe Tracker