måndag, mars 11, 2013

Ett gott råd till alla machosvin där ute

Jag vill bara säga en sak: För feminister är den 8 mars en helig dag. Jag menar det på allvar. Jag tänker på det när jag läser om att det tex varit någon slags "debatt" i Göteborg där olika macho-gubb-journalister suttit och skrikit åt feminister på ett tydligen väldigt otrevligt sätt. Vad fan är det liksom? Och sker det dessutom PÅ kvinnodagen blir det etter värre, anser jag, i de fall vi pratar om feminister.

Jag minns fortfarande med rysningar ett år då kvinnodagen inföll på en söndag och någon bett mig att hjälpa till vid ett reportage som skulle fotas och intervjuas och roddas. De som var med i reportaget var en bokcirkel med ungefär 90 procent män, nu råkade någon kvinna vara inbjuden men det var mest ett undantag (tro mig, inga kvinnor ville vara med i den bokcirkeln så förbannat mans-pretto som den var). Jag trodde jag skulle dit, göra en intervju, berätta om förutsättningar, sedan gå. Men nej. Hela jävla dagen skulle jag stå där som någon slags liten sekreterar-assistent, en husslav! PÅ KVINNODAGEN. NÄR MAN ÄR TROENDE FEMINIST. Det var som inte ett slag i ansiktet utan mer som att bli hoppad på och sparkad samtidigt. Jag fick betalt, visst, men oerhört lite.

Sedan dess ser jag till att min kvinnodag behåller sin helighet. Jag ska inte ha med självupptagna män att göra just den dagen. Det blir inte bra, det blir mycket dåligt och vore jag någon självupptagen man med en pretentiös men only-förening så skulle jag hålla mig jävligt långt borta från feminister just på kvinnodagen faktiskt. Bara ett tips.

Etiketter:

eXTReMe Tracker