onsdag, mars 06, 2013

Läxläsning hemma

Sonen skriver om sitt favoritgodis i dagens skrivläxa. Själv skickar jag redan skickade saker en gång till eftersom mottagaren inte kunde öppna dokument. Vår tid vanligaste problem – teknikstrul. Har i dag haft ytterligare en morgon då jag vaknade före 6 på grund av stress och maktlöshetskänslor, sedan gjorde jag det vanliga, alltså bröt ihop och gick vidare, kom till jobbet där min datasladd var, förberedde dagens arbete, stack med buss på skön lunch med C, min gamla vän från mama-tiden, tillika uppdragsgivare, sedan kaffe på Waynes och så en intervju i tjusiga kontorslokaler på Birger Jarlsgatan. Raka vägen från den till hämtning av son + kompis A, de lekte att de var indiska bebisar och att dottern var deras mamma, de kollade Boli, F och jag satt och pratade om boende och vad vi ska göra egentligen, och nu läses det läxor, lägges det strax barn och på det ska det tvättas.

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Lisa said...

Skitbra och sant! Skulle vilja jobba ungefär tre dagar i veckan.

7:44 em  
Anonymous Lisa said...

Artikeln alltså...kommenterade fel:-)

7:46 em  
Blogger Ana said...

Tack Lisa (jag förstod det)! Jag tror att många skulle föredra att jobba kortare - kanske mer intensivt hellre. Att få en känsla av att man "sitter av tid" för att det ska se bra ut för chefen tror jag i det långa loppet kan leda till psykisk ohälsa, faktiskt.

9:58 fm  
Anonymous Lisa said...

Personalkonferenserna på jobbet brukar få mig att vilja begå harakiri. Det är fruktansvärt med onödiga möten, en riktig energitjuv. Men det intressanta i artikel är också hur lurade vi är, den duktiga arbetaren som följer arbetslinjen.

7:18 em  
Blogger Ana said...

Ja det måste man nog säga att vi är, lurade alltså, eftersom den lojalitet man vill ha av arbetstagarna inte möts av tillstymmelsen till samma lojalitet tillbaka, man kan skåpas ut så får det finns pengar att tjäna på rationaliseringar. Jag tror att arbetstagaren ska vara mindre lojal och definitivt mindre duktig. Ingen tackar en för det. Man kan bli en riktig bitterjobbare till sist.

10:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker