måndag, maj 07, 2012

Artikel om narcissism

Ja, jag har skrivit en artikel om den narcissistiska kultur vi tillhör, och som kanske drabbar oss på ett negativt sätt. Som drabbar unga på ett negativt sätt. Vi premierar i dag driftighet och förmågan att sälja sig själv - och det är oerhört svårt för gemene man att VARA något (driftig) som är en personlig egenskap. Eftersom, surprise, surprise, vi alla är olika. Dessutom har en ung människa inte fyllts av den kunskap och erfarenhet som behövs om man ska ha en produkt att förpacka. Sig själv räcker nämligen inte i en värld det finns 7 miljarder "sig själv"-are.

Jag tycker att entreprenöriellt lärande är oerhört korkat. Nästan pinsamt dumt. Vem har kommit på detta idiotiska? Jo vår regering. Varför tror de att ALLA kan bli miljonärer på att sälja sig själv, på att vara driftig? Tror de det? Ett mysterium indeed.

Hur som helst. Här är återigen länken. http://www.dn.se/livsstil/nar-egot-tar-examen

Den här artikeln har inte alla svar, den ställer frågor och diskuterar. Jag tror att det finns mycket mer att säga om det här. Så låt oss prata på, tills vi får ett samhälle vi vill ha. Det kallas demokrati. Och är själva motsatsen till narcissism.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

En riktigt bra artikel!

10:13 em  
Blogger Ana said...

Tack!

11:12 fm  
Anonymous Lars Löfgren said...

Hej Ana! Jag vill börja med att säga att din artikel var väldigt bra, genomarbetad och tänkvärd. Respekt till dig! Jag ser fram emot att läsa fler artiklar från dig.

Beträffande det du skriver här på din blogg om att entreprenöriellt lärande är korkat, håller jag inte riktigt med. Att lära/utveckla elever till att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer till handling (Skolverkets definition) är bra och nyttigt enligt mig. Alla blir inte mijonärer, alla vill inte bli mijonärer, men det är inte syftet med entreprenöriellt lärande om du frågar mig. Ordet entreprenör är dock väldigt uttjatat...

Mvh
Lars Löfgren
Pedagogg/lärare & företagare

7:43 em  
Blogger Ana said...

Tack Lars!
Jag förstår om du inte håller med, och visst kan det finnas en poäng med att lära sig omsätta idéer till handling - men det korkade med det hela är att lärarna själva inte har en aning om vad som menas med det entreprenöriella lärandet, och då är det ju mer eller mindre meningslöst. Lärare har blivit lärare för att lära ut saker. Jag tycker inte att de verkar få ro att göra detta viktiga. Eftersom politikerna hela tiden hittar på flummiga begrepp som de inte förankrar ordentligt. Att barn kan allt mindre är djupt oroande, tycker jag. Och regeringens åtgärder leder åt fel håll, vad det verkar. De borde oroa sig mer, anser jag, och fråga lärarna vad man kan förändra. De vet, det är jag säker på./ Mvh Ana

9:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home

eXTReMe Tracker