onsdag, mars 15, 2017

Utbildning på löpande band

En stark känsla av Nytta präglar Stockholms universitet. Gör Din Utbildning Nytta? Det är också just utbildning, inte bildning, som är i fokus. Rafsa igenom detta. Rafsa igenom detta. Snabbt snabbt, effektivt, mycket ska pressas in på kort tid, hela tiden. Sedan hasta längst bort på campusområdet för föreläsning, och så efter det längst bort till andra sidan campus för seminarium. Allt är obligatoriskt, även föreläsningar, men ingen fattar egentligen varför. Det är kontroll i stället för lust. Kontrollen ersätter lusten att lära, så fort kontrollen blir för stor har lusten stängt dörren om sig och vandrat iväg någon annanstans. Inte undra på att mina klasskamrater blir obstinata och vill diskutera i evighet! Men det blir också tjatigt med allt dissande. Allt man känner att man vill ut därifrån och jobba i stället. (Göra Nytta.)

Pluggar jag i framtiden, för nöjes skull, kommer det definitivt bli i Uppsala. Där har man en helt annan inställning. Det sägs att Uppsala och Lund universitet poängterar bildning, resten av högskolorna och universiteten sysslar bara med utbildning. Vad ska du bli, lönsam hoppas vi? Annars – hejdå. Bildning är mer: Har ni tänkt på att allt vi ser kanske är på ett annat sätt? Att det finns bredd, djup och aha-upplevelser. Att vårt sätt att leva på går att vrida och vända på hur mycket som helst. Att man aldrig blir fullärd.

I går var jag i alla fall iväg på seminarium om min nästa VFU-praktik, det var allra längst bort på yttre kanten av campus, i en lokal som såg ut som den fabrik utbildningskänslan signalerar. Skulle haft seminarium 13–17, men det var klart tidigare så jag kunde hoppa på pendeltåget till Uppsala 17.04, plugga samhällskunskaps-didaktik på vägen och komma fram en timme senare. I hade tagit med sig tvillingarna och mina barn till mamma och pappa, så vi kunde fira mammas födelsedag med revbensspjäll, potatis i ugn, chokladkaka. Mamma fick spa-present av oss.

Pratade med mamma och pappas kompis B om hur man i historien försökt sudda ut kvinnor. Så blev det dags att åka hem, alla barn trötta. Lite stoj på tåget men gick helt okej, så hem och få barn i säng, kollade liiite på Billions med F. Somnade ovaggad 23. Vaknade 7. Första natten på länge jag sover hela natten, och inte vaknar 4 och ligger vaken en stund. Det firade jag med att ta mig till Yogashala Gotlandsgatan, på cykel, och köra hela primary samt min första i andra serien. Nu firar jag att jag får vara på mitt kontor i dag. Förutom 12–14. Då är jag på annan plats. Och kl 16.30, då lämnar jag arbetet/pluggeriet för i dag.

Etiketter: , , , , , ,

eXTReMe Tracker