söndag, december 11, 2005

En vanlig ryssmössedag


Jag är förresten besviken på Märta Tikkanen och boken "Två". Hon har bara gjort någon slags hyllning av sin egotrippade alkoholiserade man. Visserligen har jag inte kommit så långt ännu men i alla fall. Jag blir bara irriterad. Jag menar, det är klart att hon gillade honom, herregud, varför skulle hon annars ha gift sig med honom? Men jag menar att det blir ganska ointressant litteratur. Han var så smart. Han var så jovialisk. Alla var så impade av honom. Jag var så kär. Han stöttade mig nästan i mina litterära ambitioner (observera nästan). Bla bla. Usch vad tråkigt.

I dag var det söndag och jag har absolut inte gått utanför huset. Det har varit ganska skönt. Förresten, nu ljuger jag. Jag stod ju på balkongen en stund på eftermiddagen och satte upp julgransbelysningen i julgranen som står där. Måste verkligen köpa mer glitter. Tänk vad jävliga dessa mörka snöbefriade vintrar skulle vara utan glitter!

Jag hade på mig ryssmössan när jag stod där ute. Frös inte ett skit. Ryssmössan - en historia för sig. Vi var i Moskva och firade nyår en gång för fyra år sedan (då 2001 blev 2002). Massor av människor, flera kompisar till mig och F bland annat. Det som slog oss allra först där på Moskvas flygplats var hur extremt många pälsmössor det fanns överallt. Varenda ryss bar en typisk rysk pälsmössa! Vi skrattade gott, ho ho ho. Men hur det nu föll sig så blev det så... ska man säga smittsamt? Vi blev alla mer och mer sugna på en sån där fantastisk mössa. Det slutade med att alla typ 19 som åkte till Moskva skaffade sig var sin pälsmössa. Alla utom F, som ville vara alternativ.

Sedan kom vi hem och jag tror aldrig jag sett nån av oss 18 med pälsmössan på. Utom såna här dar, när man bara ska ut på balkongen en stund.

Spatsiba för mig.
eXTReMe Tracker